9 روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی؛ چگونه روغن اصل را بشناسیم؟

مجله آرایشی نازی رخ با جدیدترین مقالات آرایشی و بهداشتی روز دنیا

9 روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی؛ چگونه روغن اصل را بشناسیم؟


تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی برای مردم مراکش که نسل به نسل در حال استفاده از آن هستند چندان سخت نیست، اما برای ما نه! روغن آرگان برای چندین قرن است، که توسط مردم مراکش در پخت و پز و همینطور درمان انواع مشکلات سطحی و داخلی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراکه هم طعم آجیلی فوق‌العاده‌ای داشته و هم فواید بی شماری برای حفظ سلامت عملکرد‌های مختلف بدن دارد.

اما تشخیص روغن آرگان اصل برای ما که اغلب تنها آن را برای مصارف زیبایی تهیه می‌کنیم، چندان راحت نیست. برای شناخت روغن آرگان اصل باید ابتدا یک شناخت کلی از این ماده معجزه‌گر بدست آورید و سپس چند کلید تشخیص روغن آرگان اصلی از تقلبی را یاد بگیرید. در ادامه با توضیحی درباره روغن آرگان شروع می‌کنیم و سپس به ترفندهای تشخیص روغن آرگان اصل اشاره خواهیم کرد.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یکی از مغذی‌ترین و پرخاصیت‌‌ترین روغن‌های گیاهی است، که برای چندین قرن در مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد. مردم مراکش نیازی ندارند روش‌های تشخیص روغن آرگان اصل را یاد بگیرند، چراکه آن‌ها از روغن آرگان به عنوان یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آشپزی استفاده می‌کنند.

روغن آرگان یک روغن گیاهی و طبیعی بوده و منشا آن هسته میوه درخت آرگان است. یعنی هسته میوه را گرفته و طی فرآیندی روغن آن را استخراج می‌کنند. اگر مراکشی‌ها بخواهند برای تشخیص روغن آرگان اصل به شما یک تقلب خیلی ساده برسانند، می‌گویند این روغن طعمی آجیلی دارد!

روغن آرگان ماده‌ای مغذی با ارزش غذایی و درمانی بالاست، که بومی مراکش محسوب می‌شود. با این وجود امروز می‌بینیم که مردم سراسر دنیا به استفاده از روغن آرگان علاقمند هستند، چراکه روغن آرگان طیف گسترده‌ای از فواید سلامتی بالقوه نیز دارد و حتی از روغن آرگان برای ناخن هم استفاده می‌شود.

روغن آرگان چیست؟

کاربردها و مصارف روغن آرگان

بطور کلی روغن آرگان به لحاظ کاربرد و عملکرد در سه دسته جای می‌گیرد:

  • استفاده از روغن آرگان به عنوان ماده غذایی
  • استفاده از روغن آرگان در تولید محصولات آرایشی
  • استفاده از روغن آرگان در تولید محصولات دارویی

با این توصیف می‌توان دریافت که چرا تشخیص روغن آرگان اصل انقدر اهمیت دارد و حتی امروز مشاغل دارویی و زیبایی نیز به این مسئله دقت زیادی دارند. در ادامه به شما تکنیک‌های تشخیص روغن آرگان اصل را یاد خواهیم داد. با یادگیری چند کلید تشخیص روغن آرگان اصل با تقلبی می‌توانید به راحتی خرید این روغن را انجام دهید و بیشترین منفعت را از آن ببرید.

راهنمای خرید و شناخت روغن آرگان اصل

اگر در تشخیص اصالت این نوع روغن اصلاً مهارت ندارید این چند ترفند را مطالعه کنید و سپس برای خرید محصول راهی بازار یا آنلاین شاپ‌ها شوید:

فهرست ترکیبات تشکیل دهنده روغن آرگان اصل

اولین راه تشخیص روغن آرگان اصل دقت به فهرست ترکیبات تشکیل دهنده روغن آرگان است. یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی این است که پیش از خرید، به لیست ترکیبات محصول به خوبی نگاه کنید و ببینید آیا ماده‌ای بجز ترکیبات اصلی روغن آرگان در آن وجود دارد؟

در راهنمای تشخیص اصالت به شما تاکید می‌شود که از خریداری بطری حاوی روغن آرگان که جز روغن آرگان ترکیبات شیمیایی دیگری نیز دارد، خودداری کنید. محصول روغن آرگان از هر برندی که باشد، باید فاقد ترکیبات شیمیایی باشد. پس کدام فهرست ترکیبات برای محصول روغن آرگان ایده‌آل است؟

راهنمای خرید و شناخت روغن آرگان اصل

خب جواب خیلی روشن است. روغن آرگان یک روغن گیاهی است که تنها از هسته میوه آرگان گرفته می‌شود. بنابراین روی بطری روغن باید جمله روغن آرگان 100% خالص یا روغن هسته آرگانیا اسپینوزا 100% درج شده باشد. یادتان باشد که ممکن است فروشنده به شما بگوید ترکیبات دیگر موجود در آن نیز مفید هستند، اما این یک کلک است. هر نوع ترکیبات شیمیایی در ترکیب با روغن آرگان سبب کاهش فواید و اثربخشی آن می‌شوند.

قیمت اصلی روغن آرگان

دومین راه تشخیص روغن آرگان اصل دقت به قیمت آن است. میزان قیمت نه تنها راه تشخیص اصالت این روغن است، بلکه درمورد سایر محصولات به خصوص انواع محصولات ارگانیک و اصل نیز صدق می‌کند. اغلب محصولات مصرفی، خوراکی و … اصل قیمت بالا یا درخور همان محصول دارند.

همیشه برای تشخیص روغن آرگان اصل به این موضوع فکر کنید که روغن آرگان به راحتی بدست نمی‌آید. پس روغن آرگان خالص طبیعتاً نباید خیلی ارزان باشد و اصلاً در بازار محصولات خوراکی، آرایشی و بهداشتی محصولی تحت عنوان روغن آرگان ارزان وجود خارجی ندارد! ممکن است بپرسید مگر تهیه روغن آرگان چقدر زحمت دارد؟

از برداشت و تامین هسته میوه آرگان تا استخراج و عرضه روغن آن زمان، زحمت، تلاش، هزینه گمرک و عوارض واردات زیادی صرف می‌شود؛ بنابراین این محصول نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی که به راحتی در عطاری‌ها یافت می‌شوند گران‌تر است. پس هوشیار باشید که هنگام تشخیص روغن آرگان اصل اگر با یک بطری روغن آرگان ارزان قیمت روبرو شدید و حجم آن نیز قابل توجه بود، خوشحال نشوید. در انتخاب و خرید خود تجدید نظر کنید، روغن را در جای خود قرار دهید و از آن فروشگاه خارج شوید!

توجه به رایحه روغن آرگان اصل

بوییدن یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است. از انجام این کار خجالت نکشید، چراکه این ترفند پیشنهاد کسانی است که در تشخیص روغن آرگان اصل مهارت زیادی دارند. اما بین رایحه روغن آرگان آرایشی بهداشتی و روغن آرگان خوراکی تفاوتی وجود دارد:

توجه به رایحه روغن آرگان اصل

رایحه روغن آرگان آرایشی و بهداشتی

عطر یا رایحه یک روغن آرگان اصل خام، آجیلی و فوق‌العاده دلپذیر است. زمانی که روغن آرگان اصل را روی پوست یا موهایتان میمالید، به سرعت جذب پوستتان شده و سپس بوی آن از بین می‌رود.

رایحه روغن آرگان خوراکی

روغن آرگان آشپزی کمی به لحاظ رایحه با محصول آرایشی و بهداشتی تفاوت دارد. رایحه روغن آرگان خوراکی بیشتر دوام دارد و اشتها را باز می‌کند. برای مصرف روغن آرگان به صورت خوراکی هسته‌های آرگان را برشته و آسیاب می‌کنند و به همین علت رایحه آن کمی ماندگارتر و قوی‌تر است. اما این ترفند یادتان باشد، که اگر رایحه روغن خوراکی آرگان تند و بد بود اصلاً آن را مصرف نکنید. یک روغن آرگان با این دو مشخصه فاسد و غیرقابل استفاده است.

تقلبی بودن روغن آرگان بدون بو

احتمالاً جز ما که عاشق بوی آجیلی روغن آرگان و دیگر روغن‌های تهیه شده از مغز‌ها هستیم، کسانی هم هستند که از بوی روغن‌های آجیلی و حتی گیاهی فراری هستند. اما این گروه هم باید بدانند سودجویان تلاش می‌کنند با اتکا بر این حساسیتشان به هدف خود برسند. ممکن است هنگامی که برای تشخیص روغن آرگان اصل سوال می‌پرسید، فروشنده بگوید این روغن آرگان فاقد بو است.

حواستان باشد که رایحه یک راه تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است، بنابراین تولید کننده حرفه‌ای هرگز تلاش برای ازبین بردن رایحه روغن آرگان نمی‌کند. همچنین اگر کسی مدعی شد که محصول روغن آرگان اصل است دو حالت درمورد آن مطرح می‌شود:

  • روغن آرگان اصل نیست و محصولی تقلبی به شما ارائه شده.
  • روغن آرگان بیش از حد بو داده شده.

اگر هسته‌های میوه آرگان طی فرآیند آسیاب بیش از حد بو داده شوند، عملکرد و خاصیت درمانی، غذایی و ترمیم کنندگی خود را از دست می‌دهند. همچنین در این مورد یک راه دیگر تشخیص روغن آرگان اصل این است که روغن آرگان تقلبی خیلی رقیق است.

تقلبی بودن روغن آرگان بدون بو

بررسی رنگ روغن آرگان اصل

بررسی رنگ محصول دیگر روش تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی است. هنگامی که قصد خرید این روغن را به منظور مصارف آرایشی و بهداشتی دارید، دقت کنید رنگ آن زرد طلایی باشد. همچنین اگر می‌خواهید یک روغن آرگان خوراکی بخرید، دقت کنید نوع پخت و پز آن رنگی شبیه به قهوه‌ای طلایی دارد. اگر رنگ روغن آرگان شما خیلی شفاف است، به چند مورد شک کنید:

  • روغن بیش از حد فیلتر شده
  • روغن تقلبی است
  • روغن با دیگر ترکیبات شیمیایی ادغام شده
  • روغن بیش از حد گرما دیده

توجه به بافت روغن آرگان

کمتر کسی است که برای تشخیص روغن آرگان اصل یا هر روغن گیاهی دیگری چندان به بافت آن دقت کند، اما شما این کار را بکنید. بومی‌های مراکش و سایر مصرف کنندگان حرفه‌ای روغن آرگان برای تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی روی این موضوع بسیار حساس و دقیق هستند.

یکی از نکات طلایی در تشخیص اصالت این روغن میزان صافی آن است! روغن آرگان اصلی بافتی ابریشمی و بسیار صاف دارد. برای یافتن صحت این موضوع باید روغن را تست کنید. مقداری از روغن آرگان را روی پوستتان بمالید، اگر بلافاصله در پوست نفوذ کرد و ناپدید شد یعنی اصل است.

تشخیص روغن آرگان اصل با تست کردن

یک راه تشخیص روغن آرگان اصل آزمودن آن روی پوست است. برای تشخیص روغن آرگان اصل زمانی که آن را روی پوستتان میمالید به چند نکته دقت کنید:

  • روغن آرگان اصل پس از اعمال روی پوست بی درنگ جذب پوست می‌شود.
  • پس از مصرف روغن آرگان روی پوست، پوستتان لیز و خیس نمی‌ماند.
  • روغن آرگان اصل روی پوستتان چسبندگی ایجاد نمی‌کند و رزینی نیست.
  • روغن آرگان اصل تحریک کننده نیست و پوستتان را نمی‌سوزاند.
  • پس از مصرف روغن آرگان روی هر نوع پوستی، علائم تسکین دهنده آن ظاهر می‌شود.
  • روغن آرگان اصل روی پوست سبب ایجاد سوزش و درد نمی‌شود.

تست کردن

ماندگاری روغن آرگان

دیگر راه تشخیص روغن آرگان اصل ماندگاری نه چندان زیاد آن است. اگر یک روغن آرگان اصل خریداری کرده باشید و مشخصات بالا را داشته باشد خیلی دوام نمی‌آورد و زود تمام می‌شود. روغن اصل چرب و مومی نیست، بنابراین هر روز از آن استفاده می‌کنید و خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کنید دوباره به فکر خرید یک بطری دیگر از این محصول معجزه‌گر می‌افتید.

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی با توجه به اثرات آن

برای تشخیص روغن آرگان اصلی از تقلبی همیشه نیاز نیست به ظواهر نگاه کنید. آن‌هایی که مدت‌هاست از روغن آرگان استفاده می‌کنند، اسرار دیگری نیز برای تشخیص اصالت محصول دارند. آن‌ها می‌گویند با دقت بر اثرات روغن نیز می‌توان اصالت آن را تشخیص داد. روغن آرگان یکی از معدود روغن‌هایی است که فواید و اثرات مثبت آن خیلی زود خود را نشان می‌دهند.

اما از کجا بدانیم این روغن چه فوایدی دارد و اگر اصل باشد چه نشانه‌هایی در پوست، مو و سلامت کلی بدن ما برجای می‌گذارد؟ در ادامه با اشاره به فواید و اثرات روغن آرگان می‌فهمید که روغن آرگان اصل چه نشانه‌های دیگری دارد.

پوست و مو را تغذیه می‌کند

یکی از ترفندهای تشخیص روغن آرگان اصل این است که به اثرات آن روی پوست و مو دقت کنید. یک روغن آرگان اصل حاوی ترکیبات مغذی و ضروری است. روغن آرگان اصل سرشار از اسیدهای چرب و انواع مختلفی از ترکیبات فنلی است. عمده اسید‌های چرب موجود در روغن آرگان را اسید اولئیک‌‌ها و اسید لینولئیک‌ها تشکیل می‌دهند.

اگر یک روغن آرگان اصل خریده باشید حدوداً 36 درصد از آن اسید لینولئیک یا امگا 6 است. امگا 6 ماده مغذی است که پوست، مو و حتی سایر ارگان‌های داخلی بدن به آن نیازمند هستند. همچنین یک روغن آرگان اصل حدوداً 49 درصد اسید اولئیک دارد. اسید اولئیک به عنوان اسید چرب شفابخش قلب شناخته می‌شود. بنابراین اگر روغن آرگان اصل خوراکی مصرف کنید تاثیرات مثبت آن بر عملکرد قلبتان را خواهید دید.

دیگر راه تشخیص روغن آرگان اصل تاثیر آن بر پوست، مو و چشم است. روغن آرگان اصل منبع غنی از ویتامین E است و با مصرف آن در کوتاه مدت تاثیرات فوق‌العاده‌اش در پوست، مو و چشم پدیدار می‌شود. خواص روغن آرگان برای مو را در مقاله دیگری توضیح داده‌ایم. ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین آسیب‌های پوستی‌تان را نیز ترمیم خواهد کرد.

تشخیص روغن آرگان اصل از تقلبی با توجه به اثرات آن

التهابات را برطرف می‌کند

همانطور که اشاره کردیم روغن آرگان حاوی ترکیبات فنولی متفاوت است، بنابراین با داشتن منابع آنتی اکسیدانی می‌تواند خاصیت یک داروی ضدالتهاب را داشته باشد. ویتامین E موجود در این روغن، یک نوع ویتامین محلول در چربی است و می‌تواند از پوستتان در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت کند. ملاتونین و استرول‌های گیاهی هم دیگر آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در یک روغن آرگان اصل وجود دارند. بنابراین برای تشخیص روغن آرگان اصل به علائم و تغییرات التهابات پوستی‌تان دقت کنید. آیا بهبود یافتن پوستتان را احساس می‌کنید؟

از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند

حتماً می‌دانید که یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به سرطان تغذیه نادرست و سبک زندگی افراد است. چربی‌های ترانس که در طول روز بارها با مواد غذایی مختلف مصرف می‌کنیم می‌توانند موجبات بروز تغییرات مخرب و افزایش ریسک ابتلا به سرطان را فراهم کنند. تحقیقات روی بیماران سرطانی نشان می‌دهد، آن‌هایی که روغن آرگان مصرف می‌کنند، روند مهار سلول‌های سرطانی‌شان سرعت می‌گیرد.

روغن آرگان به دلیل برخورداری از منابع بزرگ آنتی اکسیدانی می‌تواند موجب مرگ سلول‌های سرطانی بخصوص در توده‌های سرطانی سینه و روده بزرگ شود. جالب است بدانید که امروز دانشمندان تلاش می‌کنند از پلی فنول‌های موجود در روغن آرگان برای مهار سلول‌های سرطانی پروستات استفاده کنند و شانس درمان مبتلایان به سرطان پروستات را افزایش دهند.

عملکرد قلب بهبود پیدا می‌کند

آیا پزشکتان توصیه کرده برای تقویت عملکرد قلبتان از روغن آرگان بجای دیگر چربی‌ها استفاده کنید، اما در تشخیص روغن آرگان اصل چندان مهارت ندارید؟ اگر روغنی تحت عنوان روغن آرگان تهیه کردید و نمیدانید اصل است یا نه به تاثیر آن در عملکرد قلب و چربی خون دقت کنید. روغن آرگان اصل کاهش دهنده کلسترول LDL یا چربی خون بد است.

پس اگر روغن آرگانی که مصرف می‌کنید اصل باشد، در آزمایش چربی خون بعدیتان حتماً می‌بینید که سطح LDL به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. همچنین مصرف خوراکی روغن آرگان سبب افزایش آنتی اکسیدان‌های خون می‌شود و التهابات قلبی را کاهش می‌دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : سیران
تاریخ : پنج شنبه 11 خرداد 1402
زمان : 6:27


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.